Chcielibyśmy, aby nasze dzieci były odpowiednio przygotowane do zdobywania wiedzy, do życia w szkole.Staramy się, aby wstępowały do szkoły z wiarą we własne możliwości, z pozytywną motywacją, która ułatwi im zarówno zdobywanie wiedzy, jak i nawiązywanie kontaktów społecznych.
Rodziców powinno zaniepokoić, gdy dziecko:
- ma trudności z odróżnianiem prawej i lewej strony ciała,
- z trudem zapamiętuje nawet krótkie wierszyki, piosenki, rymowanki,
- przekręca słowa,
- nie umie wskazać różnic w dwu pozornie identycznych obrazkach,
- nie jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych,
- przechodząc przez ławeczkę, traci równowagę,
- pisze zwierciadlanie litery i cyfry,
- myli litery podobne,
- rozpoczyna pisanie od strony prawej itp.
Przedszkole jako instytucja wspierająca rozwój dziecka, dba o wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań oraz zaspokojenie potrzeb dzieci.
Aby prawidłowo stymulować rozwój dziecka, jego zainteresowania, oczekiwania i dążenia,należy stosować odpowiednie oddziaływania wychowawczo – dydaktyczne.
Nauczyciele ciągle się doskonalą zawodowo, poznają różne metody innowacyjne pracy z dzieckiem. Jedną z nich jest Kinezjologia Edukacyjna, zwana także Gimnastyką Mózgu, jest metodą inowacyjną, wspomagającą naturalny rozwój psychofizyczny dziecka. Jej twórcą jest dr Paul Dennison, który wykorzystał ruch jako podstawę do uczenia się i funkcjonowania na optymalnym poziomie. Twierdził, że każdy człowiek ma nieograniczone możliwości, ciało i mózg stanowią integralną całość, a ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka oraz warunkiem sprawności fizycznej.
Kinezjologia Edukacyjna jest metodą prostą i bardzo skuteczną, może być stosowana w połączeniu z innymi metodami i formami pracy.
Gimnastyka Mózgu polega na wykonywaniu ćwiczeń, które uaktywniają i integrują pracę poszczególnych ośrodków mózgu , uwalniając potencjał przywracają harmonię działania i usprawniają procesy funkcjonowania. Cwiczenia rozwijają pewność siebie, ułatwiają wyrażanie potrzeb, otwierają na zmiany, przyspieszają i uskuteczniają naukę, twórczą aktywność, rozładowują napięcia emocjonalne, usprawniają oddychanie,komunikację,zwiększają umiejętności manualne. Dzieci wykonują je z łatwością, odczuwając zadowolenie z wysiłku fizycznego.
Przykłady ćwiczeń:
Ćwiczenia na przekraczanie lini środka
Ruchy naprzemienne- w pozycji stojącej dziecko dotyka prawą ręką uniesionego lewego kolana, lewą ręką prawego kolana. Naprzemienne dotyka: prawą ręką lewego ucha, lewą ręką prawego ucha. Krzyżuje naprzemienne wyprostowane ramiona przed klatką piersiową.
Ćwiczenia te poprawiają koordynację wzrokowo – ruchową, aktywizują jednocześnie lewą i prawą półkulę mózgową.
Ćwiczenia wydłużające(rozciągające)
Aktywna ręka – wyprostowaną rękę dziecko unosi do góry, drugą ręką zza głowy chwyta wyciągniętą rękę(poniżej łokcia) i naciska ją w czterech kierunkach przy wydechu. Ręka naciskana stawia opór.Cwiczenie rozwija ekspresję słowną, aktywność twórczą, usprawnia małą i dużą motorykę.
Ćwiczenia energetyzujące
Picie wody- ważnym elementem ćwiczeń jest picie wody, która pobudza energię, wspomaga oddychanie, koncentrację, przyspiesza przyswojenie informacji.Dzieci czują się pewniej, lepiej funkcjonują.
Kapturek myśliciela- dużymi palcami i kciukiem dziecko masuje małzowinę uszną( odciągając do tyłu i ściskając)Masaż zaczynamy od góry i przesuwamy się w dół płatka ucha.
Ćwiczenie poprawia pamięć, słuchanie ze zrozumieniem, myślenie.
Pozycje pogłębiające
Pozycja Dennisona – dziecko siedzi na krzesełku, nogi wyciągnięte , skrzyżowane w kostkach, ręce splecione, oczy zamknięte, język na podniebieniu, spokojny oddech.
Ćwiczenie wpływa na poprawę koncentracji, stabilności emocjonalnej, wzmacnia poczucie własnej wartości.
Na temat tej metody i ćwiczeń możecie się Państwo więcej dowiedzieć u naszej nauczycielki Pani Ewy Mackiewicz.